“Роялът”
Мислех, че съм изгледала всички филми, в които се е снимал Георги Парцалев и се изненадах особено приятно, когато открих непознато за мен заглавие – „Роялът“. Комедията на режисьора Борислав Пунчев е от 1979 г. и в нея участва цяло актьорско съзвездие – Георги Калоянчев, Константин Коцев, Наум Шопов, Велко Кънев и др. Сценарият е на Никола Русев, а оператор е Георги Матеев.
На голям строеж предстои завършването на нов корпус. Началните кадри показват влюбените Коста (Иван Григоров) и Надя (Мадлен Чолакова). Двамата са колеги на строителната площадка и историята между тях продължава вече известно време, като Надя дори е бременна. Тя обаче се дърпа на предложението за брак, защото не е сигурна в чувствата на любимия си – „Влюбените са замечтани и нежни, а ти само се хилиш“. Ядосан на женските й капризи Коста заплашва, че още тази вечер ще говори с по-големия й брат.
Междувременно строителите са се събрали, за да чуят как ударникът др. Методиев (Велко Кънев) репетира какво да говори в предстоящо интервю по радиото. Той се притеснява, а отвсякъде валят шеговити съвети как да се представи „сърцато и уверено“. Подготовката е прекъсната, защото бригадирите спешно трябва да се явят пред началниците. На срещата се ражда гениалната идея да се направи тържество по повод завършването на новия корпус. За концерта решават да поканят известен оперен певец, който в момента си е в България. Повечето са въодушевени, единствено старото куче Личо Виделов (Георги Парцалев) и Коста са скептични. Но след като всичко вече е уговорено, неочаквано възниква проблем – няма роял. Различните културни институции отказват съдействие и един от работниците е изпратен да търси инструмента. След редица комедийни ситуации роялът „кацва“ в производствения цех.
„Драмата“ с пианото умело се преплита с личния живот на строителите в тази абсурдна история. Всички живеят заедно и колективно обсъждат проблемите си (досущ като във филма „Топло“), заради тънките стени в блока. Дори съдействат за укротяването на опърничавата Надя, която все пак пада в прегръдките на Коста.
Зад хумора се крие сурова и безмилостна критика на тогавашните порядки. Учудвам се, че толкова остра комедия се е промушила през иглените уши на цензурата. Безпощадната сатира е въплътена основно в образа на партийния отговорник Зъбчето (Георги Калоянчев), който говори с патос и високопарни официозни думи дори и със собствената си съпруга.
„Ако филмът е хубав, ние го гледаме докрая, ако не – изключваме телевизора“, така героят на Парцалев обобщава отношението към киното на работниците пред интервюиращата го репортерка. В случая с „Роялът“ мисля, че няма да посегнете преждевременно към дистанционното.
20 февруари 2015 г., 8 милиметра, “Формално”
Leave a Comment