“Петък вечер”
Ако никога не сте чували името на Людмил Кирков, изводите са два – или сте родени след 1989 г., или не сте от България. Освен, че е режисьор на един от най-популярните родни филми за всички времена – „Оркестър без име“, едва ли има друг кинотворец у нас (като изключим Иван Андонов), чиято творческа биография да се състои само от хитове. Достатъчно е да си припомним – „Шведски крале“, „Момчето си отива“, „Селянинът с колелото“, „Матриархат“, „Не знам, не чух, не видях“. Разбира се при количеството филми, което се е произвеждало по време на социализма, дори и най-добрите режисьори имат продукции, минали незабелязано.
„Петък вечер“ е последният проект на Людмил Кирков. Премиерата му е през 1987 г. Въпреки че остава в сянката на лентите, които вече споменах, той по нищо не им отстъпва. И тук са налице всички режисьорски подправки, заради които толкова обичаме филмите на Кирков – семпла всекидневна история, изключително добре построен разказ и запомнящи се диалози. Няма паузи и непремерени дължини, без излишни игри с камерата. Персонажите са от плът и кръв, хора с каквито се сблъскваш ежедневно на работа, на улицата, в градския транспорт – всеки със своите си грижи или малки радости.
Главните героини са четири жени – всички те са колежки в държавно предприятие. Различават се по възраст и социално положение, но общата работа и прекарваните часове в една и съща канцелария ги превръщат в приятелки. Петък следобед – малко преди края на работния ден. В стаята цари потискаща атмосфера, защото в същия ден след нещастен случай е починала друга тяхна колежка. Въпреки траура обаче и четирите правят планове за вечерта и предстоящите почивни дни, защото, разтърсени от нелепата смърт на Вичето, те осъзнават как изведнъж свършва животът.
Дечева (Елена Райнова) получава тайнствено обаждане от съпруга си Митко (Велко Кънев), че тази нощ трябва да бъде готова. По-късно се разбира, че двамата всъщност отиват да крадат зеле от кооперативната нива. Запасени с гумени ботуши, чувал и термос с кафе, те осъществяват плана си. На връщане обаче колата им затъва в кал и двамата попадат в доста комична, но и унизителна ситуация. Въпреки че ролята му не е водеща, брилянтното изпълнение на Велко Кънев прави епизодите с негово участие сред най-запомнящите се.
Вера (Маргарита Пехливанова) и съпругът й, по прякор Микроба (Стефан Мавродиев) най-после се сдобиват с мечтаното собствено жилище. По пътя към Младост 4 двамата мечтаят за зелен мокет, докато шофьорът на таксито (също новодомец като тях, само че в „Обеля“) се опитва да ги отрезви. След дълго лутане сред еднаквите сгради на панелната джунгла, те разбират, че апартаментът им е в блок, който все още не е започнат.
Най-тежка ще е вечерта за Екатерина (Мария Стефанова), която след анонимно обаждане научава, че мъжът ѝ си има любовница. Изправена пред дилемата дали да приеме, че младостта си е отишла и да прости за изневярата, тя все пак решава да приеме съвета на леля Дочка и се запознава на гарата с привлекателен мъж.
Най-младата от карето колежки е Цецка (Ернестина Шинова). Необвързана красавица, тя се подготвя за среща с престижен кавалер. Цецка обаче не го харесва и се колебае дали да излезе, но приятелката й Моца (Мартина Вачкова) я убеждава да не зарязва изгодната партия.
През тази петъчна нощ всяка една от героините преживява нещо дълбоко лично, което вероятно ще промени живота й. И натрупалият на сутринта сняг е прекрасна метафора за възможността да започнем всичко отново, ако имаме желание, разбира се.
10 януари 2015 г., 8 милиметра, “Формално”
Leave a Comment